نام و نام خانوادگی: فاطمه افشارپور
مقطع و رشته: فارغ التحصیل رشته تجربی
رتبه: 447 کنکور سراسری
قبولی در دندانپزشکی علوم پزشکی بندرعباس
نام شهر و استان: بندرلنگه، هرمزگان
میانگین تراز: 6258
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: ششم دبستان – یازدهم- دوازدهم –یک سال فارغ التحصیل
شغل و تحصیلات مادر: لیسانس – نماینده بیمه
شغل و تحصیلات پدر: فوق دیپلم – نظامی
تراز سوابق تحصیلی: 9186 تراز کنکور: 10414
درصد زیست: 77/04 درصد فیزیک: 45/56 درصد شیمی: 51/43 درصد ریاضی: 14/45 درصد زمین شناسی: 35/56
مصاحبهگر : علي اصغر بحريني
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
ششم دبستان از طریق مدرسه با کانون آشنا شدم و پس از قبولی در آزمون تیزهوشان، برای آمادگی بیشتر شرکت در کنکور سراسری مجددا در آزمون های کانون را ثبت نام کردم .
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
4سال، ششم دبستان عضو بودم و بعد از یک وقفه از سال یازدهم تا یک سال بعد از فارغ التحصیلی نیز در آزمونها شرکت میکردم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
در 91 آزمون اصلی شرکت کرده ام
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
دستاوردم، پیشروی منظم دروس با استفاده از برنامهی راهبردی کانون و پیشرفت گام به گام در مهارت آزمون دادن و مدیریت آزمون بود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من یک دانشآموز بیغیبت یا کمغیبت در آزمونهای اصلی بود و با برنامه راهبردی آزمونهای کانون هماهنگ بودم و برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می کردم .
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
من از آزمون دادن خسته نمی شدم چون آزمونها شبیه سازی شده از سوالات کنکور بود و حضور مستمر در آنها باعث میشد که مهارت مدیریت زمان را سر جلسه یاد بگیرم و از طرفی شرکت در آزمونها باعث میشد که بتوانم آگاهی پیدا کنم و برای بهبود عملکردم تلاش مستمر داشته باشم .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
من در آزمونها غیبت نداشتم چون که می توانستم از نتیجهی آزمون بر عمکردم طی فرجه دو هفتهای آگاه شوم و برنامهریزی صحیحتری داشته باشم یا حتی گاهی پیش می آمد که با توجه به نتیجهام روش درس خواندنم را تغییر میدادم .
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی منظم باعث میشد که به مرور تلاشم بیشتر شود و پیشروی منظمی در دروس داشته باشم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟انگیزهتان چه بود؟ فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
آزمونهایی که منطبق بر آمون اصلی بود را شرکت میکردم چون میتوانستم قبل از آزمون اصلی یک دید کلی از وضعیتم داشته باشم و هدفگذاری منطقی برای آزمون را انجام دهم و هم اینکه درچند روزی که فرصت داشتم می توانستم اشکالات جزئی که از طریق آزمون به آنها آگاه شده بودم را رفع کنم و مطالبی را که فراموش کرده بودم را مرور کنم.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
من طبق برنامه راهبردی پیش میرفتم و براساس آن برنامه شخصی خودم را می نوشتم بدین صورت که حدوداً 10 روز از فرجهی آزمون را به پیشروی، یادگیری و تمرین و تست زنی و فرصت باقی مانده را به آزمون، مرور و رفع اشکال مباحث جزئی اختصاص می دادم .
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
من روش بازیابی را طی جلسات مشاوره و از دیگران آموختم .
روش مطالعهی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس میخوانید یا دوبارهخوانی میکنید؟
بیشتر از روش بازیابی استفاده میکردم و دوباره خوانی رو کمتر انجام میدادم .
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در همهی دروس از روش بازیابی استفاده میکردم ولی در ریاضی و فیزیک بیشتر از همه. استفاده از این روش باعث میشد که در زمان کم حجم زیادی از مطالب را پوشش دهم و مرور کنم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
در درس زیست همهی سوالات را تحلیل میکردم . در درس شیمی بخش محاسباتی، فقط سوالات غلط و نزدهها را و در بخش حفظی و مفهومی همهی سوالات را تحلیل میکردم. در درس ریاضی و فیزیک هم فقط سوالات غلط و نزده را تحلیل میکردم .
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
در دی ماه که درگیر ترمیم معدل بودم کمی از تست زدن و آزمونها فاصله گرفتم؛ ساعت مطالعه و کیفیت مطالعه من کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث افت تراز من شد چون نتوانستم تعادل را درست برقرار کنم و این شد که بلافاصله پس از پایان امتحانات نهایی با یک برنامه ریزی درست سعی کردم دوباره به همان ساعت و کیفیت مطالعه برسم .
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟
مادرم در منزل پشتیبان تحصیلی من بود.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
زیست و شیمی نقاط قوت من بودند. در درس زیست به 8 از 10 و شیمی به 5 از 10 در کنکور رسیدم. در درس زیست مطالعه دقیق متن کتاب و تحلیل نکات ریز به ریز شکلها را انجام میدادم به همراه تست از منابع مختلف و آزمونها و تحلیل درست پاسخنامهها ستفاده میکردم. کلاً در درس زیست من خیلی تست کار میکردم و همین امر باعث پیشرفتم در این درس شد. در درس شیمی مطالعه کتاب و تست را داشتم و در کنار اینها هر روز تعدادی مسئله شیمی نیز حل می کردم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
در بازههای زمانی مختلف متفاوت بود. در دورههایی که برنامهی راهبردی پیشروی داشت از 10 ساعت مطالعه من تقریبا 5 الی 6 ساعت تست زنی بود و در بازههای جمع بندی مثل دی ماه از 10 ساعت حدوداً 7 الی 8 ساعت به تست زدن اختصاص میدادم .
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوران طلایی نوروز و خرداد ماه در موفقیت من نقش پررنگی داشتند. به دلیل این که در این بازهها من تعداد زیادی آزمون و تست از مطالب کار کردم در کنار آن مرور مطالب را انجام میدادم که باعث شد تسلط من بر روی مباحث بیشتر شود .
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
برنامهی راهبردی برای من مسیر درست کنکور را مشخص کرد و با استفاده از آن میدانستم که در هر بازهای باید چه کاری را انجام دهم و این موضوع من را از سر درگمی نجات داد همچنین بازههای مروری خوبی داشت که باعث میشد بتوانم در زمان درست، عقب ماندگیهایم راجبران کنم .
نقش سنجشی آزمونها نیز خیلی برایم پر رنگ بود چون هم دیدگاه خوبی از عمکردم به من میداد و همچنین نقاط ضعف و قوتم را به من نشان میداد.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله ، در طول سال قدرت تشخیص سوالات ساده برایم افزایش پیدا کرد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
در هر آزمون به طور میانگین حدود 15 سوال اشتباه داشتم.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
الف) بررسی اشتباهات
ب) بررسی سؤالهای ساده
بررسی اشتباهاتم در تحلیل اولویت من بود .
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
زیست و شیمی چون نقاط قوتم بودند . به طور دقیق آنها را تحلیل می کردم و پس از آگاهی از علت غط و نزدههایی که داشتم نقاط ضعف عملکردم را پیدا و سعی می کردم که آن ها را رفع کنم .
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله کارنامههای من را میدیدند و درهنگام افت با دادن روحیه و انگیزه به من کمک میکردند که افتی که داشتم را جبران کنم.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
عمکرد روزانهام را در دفتر برنامهریزی ثبت میکردم و این موضوع باعث میشد در هنگام تحلیل کارنامه به آن مراجعه کنم و عمکردم را تحلیل کنم .
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتابهای سه سطحی مخصوصاً در درس فیزیک و زرد جمع بندی استفاده کردم .
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
1) قهرمان پیوستگی
2) قهرمان پیشرفت
من خود را قهرمان پیوستگی در آزمون ها می دانم .
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
از روش ضربدر و منها در تمامی آزمونهایی که شرکت داشتم، استفاده کردم .
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
بله مدیریت کاملاً جدی در این موضوع داشتم و استفادهام از گوشی بیشتر از 1 ساعت در روز نمیشد .
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
اراده و پشتکار جدی برای رسیدن به اهدافم دارم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
من روز هایی که آزمون شرکت می کردم ساعاتی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادم . بیرون میرفتم و ساعاتی را در کنار دوستان یا خانوادهام سپری می کردم .
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله، کتاب داستان و شعر برایم میخواندند.